Fietsdagboek donderdag 2 juni 2016

• Route: Roermond – Maastricht
  • Afstand: 70 km (+ 10 km heen/terug naar centrum)
  • Totale tijd: 5,5 uur
  • Gereden tijd: 4 uur
  • Weer: afwisselend zonnig en bewolkt, gedurende de dag droog met 21 a 22 graden. Wind uit het noorden (in de rug). Op de avond regen.

Vanmorgen de wekker een half uurtje eerder gezet omdat we graag wat eerder wilden vertrekken. Uiteindelijk zaten we alsnog om 9 uur op de fiets. Paul, onze gastheer, had een heerlijk ontbijt voor ons klaar gezet met vers geperste jus, gekookt eitje, yoghurt etc. Toen we de fietsen uit het schuurtje haalden zagen we een emmer in de tuin staan die bijna vol met water zat, volgens paul was deze gisteren nog leeg. ’s nachts dus heel veel regen gevallen. Maar het was bij ons vertrek gelukkig droog. Aangezien we door onze ervaringen gisteren een beetje klaar waren met het knooppunten netwerk hebben we het eerste stuk van de route naar Sittard langs de rijksweg gefietst. Onderweg nog een pitstop gemaakt bij een bakkerijtje in het plaatsje Echt voor koffie/thee met een lekker gebakje. Vanaf Sittard zijn we na wat omzwervingen (wegomleidingen, weg vragen etc.) bij Berg a/d Maas met het pontje over de maas gegaan. Inmiddels was het alweer wat warmer dus kunnen de jasjes en beenstukken uit. Vanaf hier zijn we langs de maas en later langs het jaachpad (dat langs het kanaal ligt) naar Maastricht gefietst. Met de wind in de rug ging dit heel vlot. Eenmaal in Maastricht aangekomen was het nog even zoeken naar ons gastadres bij Gerard en Ans Hoekstra. Hier had heit vier jaar geleden ook overnacht toen hij op weg was naar Santiago. Na een bakje koffie hebben we ons even opgefrist en zijn we weer op de fiets gesprongen om nog even naar het centrum van Maastricht te gaan. Intussen draaide de wasmachine op volle toeren en bood Ans heel lief aan dit voor ons op te hangen wanneer wij de stad in waren. In het centrum aangekomen hebben we heerlijk gegeten bij de chinees aan de markt. Nog even geshoptwat rondgegkeken en geshopt want het was koopavond. Uiteindelijk begon het wat te regenen en werd het wat frisser dus zijn we weer terug gegaan. Bij Gerard en Ans nog een lekker kopje koffie/thee met appeltaart, douchen, dagboek bijwerken en rond half 12 gaan slapen. Vanaf morgen is het afgelopen met onze luxe overnachtingen, dan komt de tent voor het eerst tevoorschijn!